Afbeeldingsresultaat voor non verbale leerstoornis

Jullie zullen waarschijnlijk nog nooit van NLD gehoord hebben (had ik eerst ook niet), dus daarom leg ik wederom uit op deze pagina wat het precies is en wat echt typisch NLD is bij mij.

Wat is NLD?

NLD (Nonverbal Learning Disabilities of Disorder, Nederlands: Non verbale leerstoornis) is een leer- en informatieverwerkingsstoornis die géén betrekking heeft op de taal. Bij NLD is er dan ook sprake van een grote kloof tussen het performale- (met name problemen oplossen, praktisch denken en motorische vaardigheden) en het verbale IQ (taalvaardigheid). Er zijn ook aardig wat overeenkomsten met autisme, dus vandaar dat veel kenmerken op elkaar lijken. Als je NLD hebt ben je verbaal en auditief heel sterk, heb je een uitstekend geheugen en een ruime woordenschat, ben je meestal heel goed in spelling en taal en heb je graag contact met anderen.

De struikelblokken liggen vooral op het non-verbale (niet-talige) gebied. NLD’ers hebben moeite met het snel begrijpen van informatie die ze visueel (met hun ogen) waarnemen en ze hebben zowel problemen op het motorieke- (bewegen) als op het sociale gebied (omgang met anderen). Wel praten ze heel veel als ze in een voor hen veilige omgeving zijn, maar vaak zonder kop en staart en met heel weinig inhoud. Ze kunnen maar niet stoppen met praten en vragen stellen, omdat ze veel duidelijkheid nodig hebben.

Net zoals bij autisme zijn NLD’ers extreem gevoelig voor prikkels. Deze komen allemaal ongefilterd binnen en worden vaak als vrij heftig ervaren. Ze zijn dan ook niet goed in staat om informatie in het hoofd te ordenen, waardoor er al snel chaos in het hoofd en in hun omgeving ontstaat. Je kunt je dan misschien ook wel voorstellen dat het voor de gemiddelde NLD’er erg veel energie kost om de dag door te komen, omdat ze alles heel intensief beleven en nog meer moeite moeten doen om erbij te blijven en te horen. Het lastige is dat dit niet aan de buitenkant te zien is.

Daarnaast is het ruimtelijk- en rekeninzicht bagger te noemen en ook het aanpassen aan nieuwe situaties is erg lastig voor deze mensen.

Wat is typisch NLD bij mij?

Wat je bij mij echt kan onderscheiden van het autisme zeg maar, is dat ik echt heel erg veel praat en vragen stel (als ik mij ergens op mijn gemak voel), waardoor mijn ouders en broertje mij echt af en toe achter het behang kunnen plakken, omdat ze dan letterlijk gek van mij worden. Daarbij heb ik ook de motoriek van een zwakbegaafde, omdat ik bijvoorbeeld al van kleins af aan moeite had met leren zwemmen en fietsen en nu vooral moeite heb met zaken als met bestek eten, veters strikken en een staart maken (dat kan ik serieus echt niet).

Verder heb ik als NLD’er veel moeite met het begrijpen en toepassen van non-verbale communicatie wat erin resulteert dat ik niet altijd even goed door heb wat mensen bedoelen met gebaren en/of gezichtsuitdrukkingen en dus eigenlijk meer verbaal dan non-verbaal communiceer, omdat ik dat simpelweg gewoon heel lastig vind om toe te passen.

Ten slotte heb ik naast NLD en autisme, ook nog dyscalculie en je leest vaak dat NLD’ers over het algemeen erg veel moeite hebben met het ruimtelijk inzicht en rekenen en dat het ook vaak samengaat met dyscalculie en bij mij is dat dus ook het geval. Ik heb dus ook een hekel aan rekenen en wiskunde, omdat ik er toch niets van begrijp en ik er voor mijn gevoel bijna niks aan heb.

Ik hoop dat jullie nu iets beter weten wat NLD precies inhoudt en wat dit in het bijzonder voor mij betekent. In mijn blogs krijgen jullie natuurlijk nog meer uitgebreide informatie over hoe het is om te leven met NLD en geef ik als het ware echt een kijkje in mijn (studenten)leven, dus stay tuned!

Als jullie toch nog vragen of opmerkingen blijken te hebben over NLD in het algemeen of bij mij in het bijzonder, dan mag je deze gerust achterlaten in de comments hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *